Hagel, natte sneeuw, felle regenbuien…. We lijken deze week regelrecht teruggeworpen te zijn in de herfst! Bij mij gaat de kachel ’s avonds niet uit en dan nog zit ik te rillen onder mijn fleecedekentje! Bijna verlang ik naar verre zonnige oorden.
Vóór vandaag had ik er nog nooit van gehoord, maar er is een tak van online sport die weermarketing heet. Het weer houdt ons Nederlanders altijd lekker bezig, we kletsen er maar wat graag over. Niet alleen erover praten, ook ons gedrag wordt door het weer beïnvloed. Gegarandeerd dat bij dit soort natte lentes de run op last minute boekingen richting de zon toenemen.
Weer is beslissend in koopintentie
Een onderzoek van weatherunlocked.com toont aan dat het weer de meest belangrijke beslisfactor is in de koopintentie van consumenten. Het beïnvloed waar we heen gaan, wat voor kleding we dragen, wat we eten, wat we kopen en vooral: hoe we ons voelen.
Toename interacties Facebook bij slecht weer!
Zet het slechte weer om in je voordeel en ga met je social media aan de slag. Een twee jaar oud Duits onderzoek (zie infographic hieronder) laat zien dat slecht weer het aantal interacties op social media waanzinnig doet toenemen. Op doordeweekse dagen reageren mensen gemiddeld 42% vaker op berichten wanneer de zon het laat afweten. En op druilerige zomerweekenden krijgen Facebook- en Twitterberichten nog veel meer reacties: een stijging van wel 90%! Voor dit onderzoek zijn 2 jaar geleden 1500 Duitse Facebook pagina’s geanalyseerd. De interactie op de pagina’s werd vergeleken met het weer die dag. En dat werd een jaar lang door gemeten.
Dus…… ga je voor interactie op je Facebookpagina? Zorg dat je juist deze dagen berichten plaatst op Facebook!!!!
Bron: http://blog.fanpagekarma.com/
Leestips:
- http://www.weatherunlocked.com/media/1096/the-complete-guide-to-weather-based-marketing.pdf
- http://blog.fanpagekarma.com/2013/12/04/rains-users-react-facebook-posts/#prettyPhoto
- http://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2014/08/de-fijne-kneepjes-van-de-/
- http://www.socialmediatoday.com/marketing/2015-02-24/weather-based-marketing
- http://www.weatherunlocked.com/blog/2014/july/bad-weather-triggers-social-media-engagement