Vaarwel opdringerige irritante pop-up (toch hield ik van je)

Home » Marketing » Vaarwel opdringerige irritante pop-up (toch hield ik van je)
popup

Jawel, ik ben overstag gegaan voor jullie feedback. Ik heb mijn favoriete pop-up gekilled. Hij is terziele. Ja, het gaat hier inderdaad om die, in jullie ogen waanzinnig irritante pop-up, die eerst je hele scherm van een tornadozwarte zweem voorzag en daarna mijn pop-up op je scherm toverde.

Als eigenaar wreef ik in mijn handen

Als bedrijfseigenaar was ik er wel blij mee, het liet immers zonder veel moeite mijn MailChimplijst flink groeien. Het uiteindelijke doel van een optin pop-up is natuurlijk om je mailinglijst te laten groeien. Goeroes roepen niet voor niets “The Money Is In The List!” Ik combineerde mijn optinformulier met een weggever (een e-book, “de Website QuickScan”). Mensen krijgen dan iets van waarde in ruil voor hun e-mailadres. Dat werkte ook bij deze pop-up erg goed.

Bezoekers oordeelden anders….

Ondanks dat de mailinglijst lekker groeide en de weggever positief ontvangen werd waren de klachten niet van de lucht. De pop-up werd beschreven als gebruiksonvriendelijk (“ik kon die afsluitknop niet vinden, bleef hangen met die popup…”), storend (“…was nét mezelf aan het inschrijven en wammes daar was hij…”). Het enige positieve wat ik gehoord had was dat er zo’n leuk poppetje bij stond 🙂 Let wel: op mobiel heeft deze pop-up ALTIJD UIT gestaan… Deze discussie ging dus puur om de weergave op grote apparaten.

Dit is “pop-up monster” in actie (video)

Uiteindelijk hebben jullie gelijk!

Als het middel het doel voorbij schiet (“mensen een positieve ervaring via de website geven”) dan wordt het tijd om te veranderen. Ik heb nagedacht of ik wel weer een pop-up midden in mijn scherm wilde. Héél eerlijk tussen jou en mij: ik háát dat soort schermvretende pop-ups die je inderdaad storen op een moment dat je net lekker in de content verdiept zit. Er zat dus geen “Return of the intrusive pop-up” in, in geen enkele vorm. De opvolger zou niet-indringend, lief, aardig, bescheiden, prikkelend en toch ook nog moeten bijdragen aan een groei van mijn MailChimp mailinglijst. Klinkt lastig, toch?

Toch is het mij gelukt een oplossing te vinden. Wat héét, ik heb zelfs gekozen voor 2 oplossingen!

Oplossing 1: Optin Panel (het balkje rechts onderin)

Wie vanaf nu Weblish.nl bekijkt zal opvallen dat er rechts onderin een roze balkje verschijnt. Klik je op het balkje dan opent een optinformulier. Vul je dat formulier in, dan krijg je in je e-mailbox een link naar het e-book. Zie hieronder.

Optin Panel ingeklapt

Optin Panel geopend

Optin Panel geopend

Al na een dag druppelden de inschrijvingen via deze kleine balk binnen. Prima resultaat al met al!

Welke e-mailmarketingsystemen worden ondersteund?
MailChimp, AWeber, GetResponse, iContact, Campaign Monitor, ActiveCampaign, Mad Mimi en MyMail.

Waar kun je Optin Panel kopen?
Je kunt deze plugin voor 18 dollar kopen via CodeCanyon.net

Oplossing 2: Bloom Plugin (ik gebruik de widgetvariant)

Plugin Bloom in zijbalk als widget geplaatst

Omdat ik nog een andere manier wilde hebben om mensen te kunnen laten inschrijven op de Weblish Nieuwsbrief heb ik een redelijk standaard ogende nieuwsbriefformulier in een widgetruimte geplaatst. Ik heb hiervoor de Bloom Plugin van Elegant Themes gebruikt. Deze plugin is helaas niet los te koop, alleen als onderdeel van een Elegant Themes abonnement. Mocht je hem dolgraag willen hebben, dan zou ik hem – tegen een kleine vergoeding – via mijn licentie op jouw site kunnen installeren.

Bloom WordPress Plugin

Je kunt de Bloom Plugin op meerdere manieren inzetten, zie hieronder de mogelijkheden.

Bloom soorten instellingen

Zoals ik al zei heb ik hem als widget geïnstalleerd. Hij verschijnt dan op alle plekken waar ik die widget geactiveerd heb. Is er altijd, maar is niet opdringerig…

Voor alle grote e-mailmarketing systemen is Bloom geschikt.

Bloom email marketing

Waar is Bloom te koop?
Bloom is via ElegantThemes.com te krijgen als onderdeel van hun abonnement. Je kunt al een abonnement vanaf 89 euro krijgen (incl thema’s en plugins). De moeite waard, ook omdat je dan het bekende Divi Thema en plugin erbij krijgt.

Toch nog een woord van dank aan mijn pop-up die inmiddels terziele is….

Een werknemer wordt na jarenlange trouwe dienst altijd bedankt, een plugin gewoon uitgeschakeld. Ik heb een kleine ode aan mijn oude plugin gemaakt… Bedankt, ouwe jongen!

Nog geen woord over Google & pop-ups

Het valt je waarschijnlijk op dat ik nog geen één keer het woord Google heb genoemd in mijn verhaal over deze pop-up. Geloof me of niet, het speelt voor mij niet mee dat Google vanaf 10 januari 2017 pagina’s met irritante, opdringerige pop-ups op mobiele apparaten een lagere positie geeft in de zoekresultaten. Voor mij stond de beleving van de gebruiker op nummer 1. Uiteindelijk is dat ook wat Google wil dat website eigenaren doen: relevante informatie bieden op een voor de bezoekers zo prettig mogelijke manier. Het is net als met veel andere acties om je website te verbeteren: doe het vooral met je bezoeker in je achterhoofd! Doe het dus niet alleen Google, om daar hoger in de resultaten te komen. Wil je meer lezen over Google & Pop-ups: bekijk dan deze pagina op Google Webmaster Central Blog.

What’s next?

Ik hoor sommigen nu al denken: gaat ze nu dan eindelijk die VRESELIJKE uit zichzelf afspelende video op de homepage een gooi geven? Helaas, daar blijf ik enorm eigenwijs in. De voordelen zijn vele malen groter dan de nadelen… Het is voor mij de eerste manier om te kunnen verbinden met mensen die er over denken klant te worden. En bij Weblish draait het vooral om verbinden met de juiste mensen. Weblish past namelijk niet bij iedereen en die video zorgt voor een eerste schifting. Bij Weblish zorgen we dat je niet alleen op een prettige manier je website of online marketing van de grond krijgt maar we willen graag dat je dat doet bij een partij waar jij een klik mee hebt. De autoplayvideo is voor ons de allerbelangrijkste stap in het verkenningsproces, het elkaar voorzichtig leren kennen en kijken of we bij elkaar passen…

Weblish.nl
Social Beoordelingen
2.4
Gebaseerd op 23 beoordelingen
Google Beoordelingen
4.8
Gebaseerd op 23 beoordelingen
Facebook Beoordelingen

september, 2019

18sep10:0016:00Werken met Gutenbergwoe. 18 september 2019 (10.00-16.00 uur)

24sep09:3012:00Web&Coffee: werken aan je WordPress website of SEO24 september 2019 (9.30-12.00 uur)

Download nu 35 snelle verbetertips voor je site....

Snel toe te passen tips om je site snel in de actiestand te krijgen. Daarnaast krijg je als bonus de Weblish e-zine met mijn favoriete WordPress en online marketing tips! Je ontvangt een e-mail om je aanmelding voor de e-zine te bevestigen.

Weblish verpleegster

Laat een reactie achter





     Ja, mail mij 35 tips om mijn site te verbeteren!
Website QuickScan

ONTVANG MIJN E-BOOK MET 35 TIPS OM SNEL JE WEBSITE TE VERBETEREN


Hiermee schrijf je je gelijk in voor de maandelijkse Weblish nieuwsbrief, met hierin mijn favoriete WordPress en online marketing tips!

×
X

Deze website gebruikt cookies, en laadt in eerste instantie alleen noodzakelijke/functionele cookies in. We hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd, en mogen deze plaatsen zonder toestemming. Wil je een optimaal werkende website, inclusief video, foto's en social media berichten? Klik dan op de groene button "Accepteren".