Home » Nieuws » Toptaken: richt je website slim in voor je bezoeker
Toptaken

Voor veel website-eigenaren is die website een noodzakelijk kwaad. Websites hebben het imago van een geldverslindend en inefficiënt zwart gat: er verdwijnt van alles in (tijd, geld, energie), maar er komt verdraaid weinig uit.

Veel eigenaren modderen jarenlang maar wat aan met een website die eigenlijk alleen maar ‘mooi staat te zijn’.

Tijd voor actie!

“Als het er maar mooi uitziet….”

Vooral het visuele aspect krijgt bij veel websites de aandacht: “als het er maar lekker uitziet…”. En wordt er nauwelijks aandacht besteed aan wat die site eigenlijk moet DOEN.

Al jaren roep ik dat websites van nature luie wezens die  vaak alleen maar mooi liggen te zijn op de bank… Maar ja, met dat “mooi zijn” ga jij geen rekeningen betalen. Dus voordat we onze website een schop onder de kont geven en vertellen wat hij WEL moet doen, moeten we eerst weten wanneer een website eigenlijk een succes is.

Lui wezen in topactie!

Sorry, maar het gaat écht totaal niet om jou!

Dit is voor veel mensen een teleurstellende eyeopener: die website die je met zoveel bloed, zweet en tranen in elkaar gezet hebt (of laten maken) laat immers perfect zien wat jij allemaal voor skills in huis hebt, waar jij goed in bent. Wat je werkervaring is.. Enfin: dáár heb je nou juist zoveel aandacht aan besteed. Dat mensen een goed beeld van je krijgen. Daarvoor zijn ze toch  op je website?

Mis!

Die website is er namelijk niet om jou in het zonnetje te zetten, maar voor…. je klanten!

Om je website voor je te laten werken moet je eerst een helder beeld hebben van wat je klanten eigenlijk van jou willen. Met welk probleem of vraagstelling benaderen ze je website.

Lang leve de toptaken voor je website!

Websites zijn echt taakgericht. Iedere bezoeker komt met een bepaalde hulpvraag naar je website. Iedere website heeft zo een stuk of 10 ‘hoofdtaken’, taken die regelmatig door bezoekers worden uitgevoerd. Hoe fijn zou het dus voor die bezoeker zijn als die met weinig klikken bij die informatie komt? Doelloos surfen over een website is iets wat we in de begintijd van internet nog wel eens deden (“Lekker een avondje gewoon maar wat aansurfen!”). Nu zijn mensen veel doelbewuster op zoek naar informatie en en benaderen ze je website met soms triviale taken als:

  • Telefoonnummer opzoeken
  • Kijken of je kunt parkeren bij het kantoor
  • Je tarief opzoeken
  • Kijken wie de persoon achter het bedrijf is
  • E-mailadres zoeken om te  kunnen mailen
  • Aanbod bekijken
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • …. en ga zo maar door.

Je hoort die hersenen van je klanten bijna kraken…..

  • “Kan dit bedrijf mij helpen met… (vul hier oplossing in de vorm van jouw dienst/product in)?”
  • “Zijn ze een beetje betrouwbaar?”
  • “Leveren ze kwaliteit?”
  • “Hoe kan ik snel even een mailtje sturen naar ?”
  • “Wat gaat me dit kosten?”

Minder meuk op je site!

Waar iedere website-eigenaar sowieso eens mee zou kunnen beginnen is het schrappen van pagina’s die er eigenlijk niet zoveel toe doen voor de bezoekers. Minder bomen in het bos maakt het om te beginnen al een stuk overzichtelijker.

Hoe doe je dat? Minder content?

Je gaat jezelf de volgende vragen stellen om te bepalen wat mag blijven en wat op de schopstoel mag:

  • Helpt deze tekst mijn bezoeker met zijn hulpvraag? (met stip op 1)
  • Draagt de tekst bij aan mijn zakelijke doelstellingen?
    Ahum, die moet je dan wel helder hebben ;-)

Met andere woorden: teksten moeten echt hun plekje verdienen op hun website. Draagt het niet bij aan de twee vragen hierboven? Hup: schrappen die hap als het er niet toe doet voor de bezoeker.

Toptaken dus centraal stellen

Gerry McGovern heeft het hele concept van de toptaken opgezet. Lees bv  zijn boek, “The Stranger’s Long Neck“, inmiddels al 10 jaar oud, maar nog steeds heel actueel op dit gebied.  Om je klant zo snel mogelijk op weg te helpen, is het goed ontsluiten van die toptaken op de website dus belangrijk.

Maar hoe ontdek je wat die toptaken eigenlijk zijn?

  • Duik in je statistieken (wat zijn veelbezochte onderwerpen)
  • Ondervraag mensen
  • Welke vragen stellen mensen je keer op keer via e-mail of telefoon?
  • Met welke zoektermen komen mensen naar je site (Gebruik hiervoor Google Search Console).
  • Pluis ook (als je die hebt) je  interne zoekfunctie uit op veelgezochte woorden.

Goede voorbeelden van websites die toptaken hoog in het vaandel hebben staan

De website Sterker.nl

  • hulpvragen DIRECT centraal
  • vraag stellen? Gelijk mogelijk in rij eronder
  • thematische indeling in derde rij geeft nog meer mogelijkheden
  • Wellicht niet zo sexy look maar supereffectief als je “ergens mee zit” en een oplossing zoekt!

De Gemeente Wageningen: wageningen.nl

In mijn lessen gebruik ik dit voorbeeld regelmatig. Er is geen twijfel over mogelijk wat de belangrijkste vragen zijn waarmee mensen deze website benaderen:

  • wanneer gaat de veerpont?
  • hoe maak ik een afspraak?
  • wanneer wordt de vuilnis opgehaald?

Toptaken alleen is niet voldoende.

Naast het goed in de etalage zetten van de belangrijkst toptaken moet je natuurlijk ook de rest van je website zo inrichten dat mensen niet vastlopen. Niet iedereen komt namelijk met dezelfde hulpvraag naar je site, en ook hen wil je goed helpen. Maar hoe doe je dat? Hoe haal je de andere angels/blokkades uit je eigen website, zodat er zo min mogelijk frictie is? Bij Weblish oefenen we vaak met cursisten met een doe-het-zelf gebruikerstest, naar het voorbeeld van Steve Krug’s methode uit het boek “Rocket Surgery Made Easy“.

Mini-gebruikerstest

Soms kan andermans kijk op je website heel verhelderend zijn. Je website heeft een doel: je wilt bezoekers iets laten doen (bellen, bestellen, abonneren, doneren, informeren, blogs lezen, etc.). Alleen is een site niet altijd zo handig ingericht, dat gebruikers dit makkelijk kunnen doen. Regelmatig je site laten testen door derden kan dus veel nieuwe inzichten geven. Zoek een aantal testpersonen, geef ze de lekkerste koffie met een kadobon, en doe de mini-gebruikerstest. Geloof me, je hebt niet meer dan 3 personen nodig om de belangrijkste angels uit je site te halen!

We beschrijven de stappen uit deze mini=gebruikerstest hieronder.

Stap 1 Oriënterende fase

Laat de testpersoon de volgende punten lezen voordat hij de site bekijkt. Daarna bekijkt de testpersoon de hompage  en jij schrijft driftig mee om aantekeningen te maken.

  1. Testpersoon bekijkt eens rustig de homepage
  2. Zonder op links te klikken geeft deze feedback geven over hetgeen hij ziet
  3. Hierbij denkt hij hardop (think-aloud methode)
  4. Hij praat vrijuit over de uitstraling (kleurgebruik, foto’s) en wat voor beeld de site oproept

Stap 2 Gerichte fase

Hierna gaat de testpersoon vragen beantwoorden over de site. Ook hier wordt weer hardop feedback gegeven. Let vooral op het commentaar en het aantal kliks wat nodig is om bij de informatie te komen. Als informatie slecht vindbaar is, haken bezoekers namelijk af. Schrijf mee om aantekeningen te maken.

Voorbeelden van vragen die je kunt stellen

  1. Waar denk je dat deze website voor dient? Met andere woorden, welke problemen lost deze website voor bezoekers op?
  2. Wat is het telefoonnummer?
  3. Kun je een BTW-nummer en KvK-nummer vinden?
  4. Wat is de titel van het laatste Blog of Nieuwsartikel?
  5. Kun je een indicatie van kosten vinden voor de diensten?
  6. Wie zijn de personen achter deze website?
  7. Hoe kun je je op de nieuwsbrief abonneren?
  8. Noem de naam van 1 persoon die een testimonial/recensie heeft geschreven over de diensten.
  9. Wordt er vakjargon gebruikt op deze website. Met andere woorden: worden er moeilijke woorden gebruikt die niet direct uitgelegd worden?
  10. Pak de homepage erbij; hoe vaak wordt het woord IK, ONS, WIJ gebruikt en hoe vaak het woord JIJ of JULLIE?
  11. Homepage: hoe wordt je hier tot actie aangezet, welke woorden en vormgevingselementen worden gebruikt?
  12. Zijn de teksten lekker scanbaar, wordt er gebruik gemaakt van opsommingslijstjes, tussenkopjes en relevante doorlinks naar andere pagina’s?
  13. Wat kun je zeggen over fotogebruik op deze website? Origineel of standaard stockfoto’s? Voegen de foto’s iets toe? Maken de afbeeldingen het bedrijf benaderbaar of geeft het afstand

Stap 3: Advies

Geef in een samenvatting de punten door wat je mist of zou veranderen aan de website.

Aan de bak: zet die bezoekersvraag/taak centraal!

Nu beschik je over voldoende aanknopingspunten om van je website een succes te maken, voor je bezoeker in ieder geval!

Meer weten over hoe je dit als zzp-er voor je bedrijf inzet?

Neem dan even contact op met Manuela van Prooijen via manuela@weblish.nl. Ik help je graag op weg!

Groetjes,