Het turbotraject 2018 bij Weblish – in 2,5 week klaarstomen voor Webassistant (WA) – vond ik fantastisch. In een goed te volgen sneltreinvaart leerde ik alles over WordPress websites bouwen met het thema Beaver Builder, nieuwsbrieven maken in Mailchimp, leuke animatiefilmpjes in Powtoon maken, etc.
Kortom, veel skills en tools waarmee je een klant omver kunt blazen. Het huiswerk was niet mals, maar goed te doen. Na een paar weken hard aanpoten was het tijd om de eindopdracht in te sturen. Gelukkig slaagde ik voor alle onderdelen en mocht ik het felbegeerde certificaat op mijn eigen zelfgebouwde website plaatsen. Trots als een aap.
Nu gaan de klanten bij me binnenstromen en begint mijn glamorous life… dacht ik…
Testcase
Na de cursus WebAssistant kreeg ik, heel leuk, een opdracht voor het bouwen van een website. Ik kreeg er niet voor betaald en zag het als een goede testcase voor mezelf. Globaal gaf de opdrachtgever aan wat het bestuur wilde. De informatie was niet erg duidelijk en gewapend met mijn kennis ging ik aan de slag. De website was zover klaar dat ik het eindresultaat aan een van de bestuursleden kon tonen, maar die was toch nog niet helemaal wat ze wilde.
Na wat meer aanvullende informatie en heel wat uurtjes bouwen was er dan toch een mooi eindresultaat. In die vele uren bouwen kwamen er soms (achteraf) heel simpele dingen naar voren die onoverkomelijk leken.
Gelukkig had ik de besloten Facebookgroep Webassistant. Hierin kun je technische vragen stellen. Er is altijd wel iemand die een antwoord heeft en geeft, zo fijn! Een aantal van mijn klasgenoten is verder de diepte in gegaan. Zij zijn zeer hulpvaardig als het aankomt op de techniek en de tools. Ideaal. Dat is ook het mooie van de cursus WA, je houdt er een prachtig netwerk aan over.
Leermomentje
Een van de belangrijkste leermomentjes van dit traject was, goede afspraken maken met de opdrachtgever. Die afspraken moeten gaan over alles wat bij website bouwen komt kijken; hosting partij kiezen; opzet en lay-out; look and feel; het doel van de website (verkopen, leren, informeren of iets dergelijks); welke diensten/producten op welke pagina’s, het beheer na oplevering, etc. etc. etc. Het beste is de afspraken schriftelijk vast te leggen, heb je altijd iets om op terug te vallen. Wees wel flexibel als de opdrachtgever toch andere wensen heeft, maar niet tot in het oneindige.
Waar blijft dat glamorous life nou toch?
Ik snap dat marketing moet, maar de uitvoering daarvan is en blijft voor mij een dingetje. Na de euforische periode van slagen voor WebAssistant verstreek de tijd. De testcase was leuk, maar echte klanten bleven uit en daarmee het geld ook. Tot overmaat van ramp besloot mijn zoon dat de door mij zo bloedig gemaakte website voor zijn band, toch niet nodig was.
De twijfel sloeg toe en de ene beperkende gedachte tuimelde over de andere in m’n hoofd: ik kan geen websites bouwen; ik weet niet meer wat ik allemaal geleerd heb; ik weet niet hoe ik mijn doelgroep moet benaderen; ze vinden me niet leuk, daarom kiezen ze me niet; ondernemen is niks voor mij… enz. enz. Ik had een schop onder m’n kont nodig.
Business Ninja: de zakelijke schop voor de kont!
Voor de schop onder m’n kont volgde ik de Business Ninja cursus, ja ook bij Weblish, omdat ze het zo leuk doen 😊. Manuela zette me weer met de neus in de goede richting. Hierdoor ontdekte ik, dat ik het schrijven van fijn leesbare teksten ook heel erg leuk vind. Dat komt goed van pas bij het bouwen van websites voor (internet)ondernemers.
Misschien dan toch een beetje glamour in het verschiet?
Groetjes,
Nienke Laane
https://nl.linkedin.com/in/nienkelaanefijnleesbaar
https://www.fijnleesbaar.nl/