Het is eigenlijk zó makkelijk een webbedrijf te starten….. Supermakkelijk! Je jat gewoon de teksten van een ander webbouwbedrijf, gooit er wat foto’s die je op Google gevonden hebt tegenaan. Niet zomaar een beetje jatten, het moet immers MAKKELIJK! Je neemt daarom letterlijk zelfs de bedrijfsmissie, de spelfouten en de huisstijlkleuren van het bedrijf over. Oh ja, je vervangt natuurlijk wel de plaats waar je bedrijf gevestigd is. Duh, zo dom ben je nou ook weer niet. Zo, die site staat, laat de business nu maar binnenrollen….
Bij toeval ontdekte ik het
Ik noem dit voorbeeld hierboven een beetje gekscherend, maar het is wel een voorbeeld van de piraterij waar ik met Weblish de afgelopen weken mee geconfronteerd ben. Bij toeval kwam ik er achter dat er iets niet aan de haak was met de webteksten van een bepaald bedrijf. Voor wie de details wil weten: ik zocht op Google naar andere bedrijven die VIP WordPress trainingen aanbieden. Dit bedrijf had blijkbaar zo weinig creativiteit en inspiratie dat het een groot deel van mijn WordPress aanbod helemaal letterlijk gekopieerd en op de eigen website geplempt had.
Juridisch advies
Ik wilde niet het heft in eigen hand nemen en won juridisch advies in. Een juridische procedure om te webteksten te laten verwijderen werd gestart, via een serie brieven waarin de copycat verzocht werd de teksten te verwijderen. Ze waren niet bepaald onder de indruk van de brieven die de jurist hun kant op stuurde, want het duurde enige weken voordat er tekstwijzigingen op de site verschenen die NIET letterlijk van mijn hand waren. De site ademt nog steeds mijn opzet….
Slechte start
Afgezien dat je jezelf in het wereldje van WordPressprofessionals behoorlijk te kakken zet, is het ook twijfelachtig en bijna lachwekkend hoe je je bedrijf letterlijk op de gekopieerde fundamenten van een ander kunt opbouwen. Gisteren zei één van mijn cursisten daarover: “als je al zo slecht van start gaat, hoe kun je dan goede kwaliteit naar je klant leveren?” Adviseer je je klanten dan ook om maar gewoon alles bij de buren weg te roven en er dan de sier mee te gaan maken?
Leren van fouten? Ehhhh niet dus….
Je zou denken dat zo’n partij nu wel geleerd heeft van deze jatpraktijken. Welnee, op de “vernieuwde/jatvrije” versie van de site staan nu… jawel: wéér gejatte onderdelen, alleen nu niet van mijn website, maar van een andere website 😉
Zoek de verschillen…
Hieronder de inhoud van de pagina die dus nu letterlijk van een collega-trainingsbureau is “geleend”. Bovenin is het originele tekst, daaronder de gekopieerde tekst.
Wat kun je doen als er leentjebuur is gespeeld met onderdelen van je website?
Ik kreeg van velen het advies eerst een aardige brief te schrijven aan de “tekstlener”. Dat voelde totaal in strijd met wat ik voelde. Ik was boos, had immers zorgvuldig gewerkt aan het bedenken, opbouwen en bijschaven van mijn teksten en trainingsprogramma. Ik vond dat iemand hier niet zomaar een schaduwkopie van mijn website kon neerzetten. Vandaar dat ik dit overgedragen heb aan een jurist. Dat raad ik iedereen aan, je gaat dan niet vanuit je emotie iemand een boze e-mail sturen, maar de jurist zorgt ervoor dat alles binnen de regels van de wet gebeurt.
Er zijn een paar manieren op te controleren of je teksten gekopieerd zijn.
CopyScape
Via de website CopyScape kun je webpagina’s met elkaar vergelijken. Zoek de verschillen! Je plakt in de linkerhelft jouw websitelink en in de rechterhelft die van de website die je verdenkt van plagiaat.
WordPress plugin Plagiarism
Er zijn verschillende WordPress plugins waarmee je vermeend plagiaat kunt opsporen. Eén ervan is de WP plugin Plagiarism. Die is een speurhond voor duplicate content (gekopieerde teksten). Deze plugin is helaas 2 jaar lang niet geupdate, dus gebruik op eigen risico.
Een andere plugin die ik zelf nog niet uitgeprobeerd heb is Plagium, maar dit doet eigenlijk hetzelfde als bovenstaande plugin.