Veel zzp-ers hebben een moeizame relatie met zichzelf online te profileren en te verkopen. De reden is vaak, dat ze nooit geleerd hebben hoe ze dit moeten doen. Het gevolg daarvan is dat men steeds weer verschillende dingen uitprobeert, zonder echt grip te krijgen op klanten.
Weerstanden, angsten… Het gevoel te hebben dat je je moet opdringen aan de ander.
Laatst hoorde ik iemand deze angst bijzonder levendig verwoorden: “marketing is leuk hoor, maar wat als ik té zichtbaar wordt, teveel aandacht, en dus ook negatieve aandacht krijg… wat dan?” Ik moest er in eerste instantie om lachen, want deze luxe zouden we toch eigenlijk allemaal willen hebben. Dat de hele wereld van het bestaan van je bedrijf af weet en niet meer om je heen kan. Maar tegelijkertijd kreeg ik ook een gevoel van onbehagen bij die gedachte: tsja… wat als je opeens allerlei lelijke reacties van krijgt van mafkezen die mijn bedrijf de grond in willen boren? Ik kon me de angst van deze persoon eigenlijk best begrijpen…. Overbekend worden, een begrijpelijke, maar tegelijkertijd ook een erg onrealistische angst….
Door aan dit soort angstbeelden vast te houden stel je onbewust groei van je bedrijf uit. Er komt eigenlijk nooit een moment waarop alles perfect is. Je zult je toch een keer in koud water moeten begeven en je bloot stellen aan de wereld. Als je blijft uitstellen ontmoet je gegarandeerd 1 ding: teleurstelling!
Een meer realistische verwachting van wat marketing voor je kan doen is daarom wel handig. Zo kun je kun je niet verwachten dat het schrijven van 1 blogartikel je binnen een dag naar de 1e plek in Google laat stijgen. En waarom 4 maanden wachten met het lanceren van je nieuwe website omdat er nog wat oneffenheden in de vormgeving zitten?
Onrealistische verwachtingen hebben, uitstelgedrag. Herkenbaar…. Het is allemaal lastig en tegelijkertijd: het is ook weer niet zó moeilijk!
Gelukkig is er voor degenen die een diepgewortelde angst voor online marketing hebben één zekerheid: je kunt het leren!
Het kost wel tijd om een publiek op te bouwen en om meer verkeer richting je website te krijgen.
En helaas, de angsten en frustraties zullen voorlopig blijven….
In het begin zul je op het moment dat je op de publiceerknop van je website drukt of een bericht plaatst op social media weer de kriebels krijgen …. Zullen mensen het lezen, zullen ze reageren? Blijven ze aardig?
Geloof me: tegen de tijd dat je negatieve commentaren op je publicaties begint te krijgen, heb je meestal al zoveel positieve feedback gekregen dat je er goed mee om kunt gaan. Uiteindelijk moet je beseffen dat de meeste mensen gewoon aardig zijn 🙂 en er niet op uit zijn om jou een loer te draaien.
De enige manier om met je bedrijf te kunnen groeien is door het gewoon te DOEN. En één geruststelling: je hoeft niet van een 20 meter hoge duikplank met een knal het water in te gaan. Er zachtjes inglijden werkt meestal nog het beste….
En nu?
Hulp nodig om te ontdekken wat bij je past en hoe je jouw online marketing het beste kunt aanvliegen? Op 9 november organiseert Weblish weer een workshop “Online marketing: waar begin ik?”.
Meer info en inschrijven: https://weblish.nl/online-marketing-waar-begin-ik