Er is veel veranderd de afgelopen jaren met de komst van de online wereld! Ook op de arbeidsmarkt. Er zijn legio beroepen bijgekomen én we zien -in deze door internettechnologie veranderende wereld- ook steeds vaker beroepen drastisch veranderen. Neem het beroep van secretaresse bijvoorbeeld… Deze reeds multi-taskende office professional maakt langzaam maar zeker een online verschuiving mee. Nieuwe tools en een veranderde hulpvraag bij managers, werkgevers en andere opdrachtgevers zorgen voor een verschuiving in de werkzaamheden. En niet alleen in het takenpakket, maar ook steeds meer van lokaal naar online! WebAssistant is het beroep van de toekomst!
Verschuiving in het takenpakket
Onze snelle en mobiele wereld anno nu vraagt steeds meer om flexibiliteit en vaardigheden met een 24/7 mentaliteit. Met de komst van smartphones, e-mails en cloudoplossingen, verdwijnen een aantal traditionele ondersteuningstaken uit het zicht en wordt de online (office) omgeving steeds belangrijker. We willen tegenwoordig niet alleen een goede gatekeeper, planner en organisator: ook online wordt er topsport verwacht! Praktische online kennis en vaardigheden zijn hiermee heel waardevol geworden.
Steeds vaker wordt er van de office ondersteuner verwacht dat ze praktische ondersteuning kan bieden op het gebied van marketing, communicatie en webtechniek. Zoals webinars organiseren, de website bijhouden, rapportages van webstatistieken uitlezen, social media kanalen beheren, een Prezi presentatie maken, online evaluatieformulieren opstellen en een nieuwsbrief versturen via MailChimp want meten is weten, en ga zo maar door…
Toekomst op losse schroeven?
Schoevers bracht eerder dit jaar een whitepaper uit met de titel “De top 10 trends die de toekomst van de secretaresse op zijn kop gaan zetten“. Hierin stelt Schoevers terecht dat: “Het vak van de secretaresse verandert in een razendsnel tempo. Dit is het gevolg van de technologische vooruitgang, de komst van een nieuwe generatie managers die andere eisen stelt aan management-assistants en fundamentele veranderingen binnen organisaties waar secretaresses werkzaam zijn. Er worden bovendien steeds hogere eisen gesteld aan het vak van de secretaresse. Wie nu een baan heeft als secretaresse, kan er niet van op aan future proof te zijn.”
In de voorhoede blijven!
Alles wijst erop: om in deze tijd van snelle veranderingen niet in de achterhoede te belanden, is het als ondersteuner belangrijk om je plek op te eisen door een mentale en online switch te maken! Het gewenste resultaat:
- Je hebt helder wat er nodig is in je vakgebied om optimale (online) ondersteuning te bieden.
- Je weet de marketing, communicatie en webtechnische wensen van je opdrachtgever(s) prima te vertalen naar praktische online oplossingen.
- Je weet goed over welke talenten je beschikt en ze feilloos te vertalen naar online inzet.
- Je werkt niet langer vóór, maar mét een opdrachtgever want online werken jullie nog meer aan een-en-dezelfde identiteit.
- Je maakt het online en technologische landschap je natuurlijke omgeving waardoor je mee kunt blijven ontwikkelen.
De stap naar Virtual Assistant
Bij Weblish ontmoeten we vaak office ondersteuners die, al dan niet gedwongen door omstandigheden op de arbeidsmarkt, de stap naar het zelfstandig ondernemerschap hebben gezet. Een verschuiving in een vakgebied wordt zoals altijd het eerste op de arbeidsmarkt gevoeld. Opdrachtgevers zoeken in nieuwe medewerkers naar bouwers die meer kunnen dan de werkzaamheden daarvoor. Wij ontmoeten dan ook regelmatig ondersteuners die voor zichzelf zijn begonnen als Virtual Assistant en ook WebAssistant willen worden, en daar een aanvulling op hun skills bij zoeken.
Een cursus die je goed klaarstoomt voor de praktische kant van het runnen van een Virtual Assistant business, dus het (zelfstandig) ondersteunen op afstand, is het Freelance & Virtual Assistant Programma van Hanneke Wessel en Nathalie Brunt. Hier leer je wat er allemaal bij komt kijken als je als VA wilt starten, hoe je aan opdrachten komt en klanten moet benaderen. Wil je goed beslagen ten ijs komen als VA, dan is een investering in een dergelijke opleiding echt broodnodig! Daarnaast zijn Hanneke en Nathalie ook hele betrokken dames, die je graag verder op weg helpen, ook met allerlei vragen die misschien niet direct met de cursus te maken hebben.
Nieuwe skills via WebAssistant.nl
De vragen van Virtual Assistants, freelance secretaresses en andere office ondersteuners die òns bereikten hebben we vertaald naar een nieuw programma waarmee we skills trainen op het gebied van webtechniek en marketing communicatie. Dat programma is het Webassistant Programma: een tien weken durend programma waarmee je jezelf bijspijkert op veelgevraagde online skills. We slaan de brug tussen office skills, webtechniek en online skills. Naast de live-trainingen, want Weblish gaat uit van Learning by Doing (praktijk is het toverwoord!), wordt het programma gecompleteerd met 5 webinars over belangrijke onderdelen als samenwerken en je business model. Deze webinars worden gegeven door mensen uit het veld met jarenlange ervaring in de vertaling naar de praktijk: Hanneke Wessel (Freelance & virtual assistant academy), Marjolein van der Linden (Office Heroes), Manuela van Prooijen (Weblish) en Sayna de Voogd (De Gouden Ananas).
Voor wie is het Programma?
Het Webassistant Programma is echt iets voor Virtual Assistants en andere office professionals met online ambities. Ben jij een ondersteuners pur sang en loop je ertegen aan dat opdrachtgevers steeds vaker aan je vragen of je meer op marketing –en/of webgebied kunt doen? En zien graag dat je:
- de website bijwerkt;
- social media kanalen update;
- een webinar organiseert;
- een nieuwsbrief verstuurt;
- hun webstatistieken bekijkt;
- een opzet maakt voor blogberichten;
- of een basis webshop opzet?
Dan is dit de opleiding voor jou!