Je website onder de loep met de mini-gebruiksvriendelijkheidstest

Home » Marketing » Je website onder de loep met de mini-gebruiksvriendelijkheidstest
Weblish mini-gebruikerstest

Heb jij je website alweer even online staan of je eerste e-mailcampagne in de kinderschoenen? Dan is dit een mooi moment om de inrichting van je site weer eens onder de loep te nemen.

Want als je nieuwsbriefabonnees massaal op de hyperlinks in je nieuwsbrief gaan klikken en je website bezoeken, is het belangrijk dat je bezoekers ook daadwerkelijk vinden wat ze zoeken en er geen reden is om voortijdig af te haken! Hoe zit het met de toptaken en gebruiksvriendelijkheid van je site?

Zijn je toptaken pontificaal in beeld?

Je website heeft een doel: je wilt bezoekers iets laten doen (bellen, bestellen, abonneren, doneren, informeren, blogs lezen, etc.). Tijd om je toptaken er weer eens bij te pakken. Dat lijstje met acties in volgorde van belangrijkheid, die je bij het opzetten van je website op papier hebt gezet als leidraad bij het inrichten. Heb je die stap destijds overgeslagen, dan is dit een goed moment om ze alsnog op papier te zetten. Heb je ze nog liggen? Check dan of ze optimaal zijn meegenomen in de inrichting van je site. Is contact via telefoon jouw toptaak? Check dan of je telefoonnummer pontificaal op de homepage vermeld staat en misschien ook in je footer… Wil je dat je bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Zorg dan dat je (MailChimp) aanmeldformulier makkelijk te vinden is. Richt je site zo in, dat gebruikers deze taken gemakkelijk kunnen doen. Regelmatig je site laten testen door derden, kan hierbij veel nieuwe inzichten geven.

Door de ogen van je bezoeker

Soms kan andermans kijk op je website heel verhelderend zijn. Je wilt voorkomen dat er ruimte wordt gelaten om af te haken door onduidelijkheid, irritatie of keuzestress. Zelf ben je vaak bevooroordeeld na uren zwoegen aan je WordPress website met een prachtig resultaat. Maar is dat resultaat ook gebruiksvriendelijk? De kritische blik van derden kan hierbij uitkomst bieden.

Doe de mini-gebruiksvriendelijkheidstest!

Wil je weten hoe jouw gebruikers je website ervaren? Dan is vragen de beste oplossing! Met de mini-gebruikerstest (usabilitytest) kom erachter hoe je bezoeker, jouw potentiële klant, je website ervaart. Voldoet je website aan de verwachting? Vind je bezoeker gelijk wat hij zoekt? Is het duidelijk welke actie(s) er van hem of haar verwacht worden? Kan hij alles makkelijk vinden?

Een gebruiksvriendelijkheidstest bestaat uit een 1-op-1 testsessies met testpersonen uit je doelgroep en geeft een goed beeld van de beleving van je bezoeker waarmee je je website gericht kunt aanpassen. Belangrijk punt voor het testen is, dat de testpersonen nog niet eerder op je site geweest zijn en als het even kan ook binnen je doelgroep vallen. Tijdens de test wordt duidelijk tegen welke problemen je bezoeker aanloopt en waar verbetering mogelijk is.

Succes met testen!

DOE DE TEST

Weblish.nl
Social Beoordelingen
2.4
Gebaseerd op 23 beoordelingen
Google Beoordelingen
4.8
Gebaseerd op 23 beoordelingen
Facebook Beoordelingen

september, 2019

18sep10:0016:00Werken met Gutenbergwoe. 18 september 2019 (10.00-16.00 uur)

24sep09:3012:00Web&Coffee: werken aan je WordPress website of SEO24 september 2019 (9.30-12.00 uur)

Download nu 35 snelle verbetertips voor je site....

Snel toe te passen tips om je site snel in de actiestand te krijgen. Daarnaast krijg je als bonus de Weblish e-zine met mijn favoriete WordPress en online marketing tips! Je ontvangt een e-mail om je aanmelding voor de e-zine te bevestigen.

Weblish verpleegster

2 reacties

  1. Marjolein op 22 december 2016 om 07:43

    Hebben jullie je eigen site al eens getest?
    Ik, gebruiker, kom voor het eerst binnen. Begin te lezen om te zien of dit misschien interessant is. Nog niet één pagina gelezen, en daar komt zo’n popup/popover in beeld, die iets van me vraagt (wat het ook is, daar ben ik echt nog niet aan toe – ik léés zulke dingen zowiezo niet), en mij bovendien het verderlezen belemmert. Dus, muis pakken, kijken waar het X-je (komt nota bene apart binnenzeilen) en wegklikken. Oh ja, waar was ik ook al weer gebleven? Opzoeken hoever ik gelezen had…
    Dat is dus mateloos irritant!

    • Manuela van Prooijen op 25 december 2016 om 14:36

      Beste Marjolein, dank voor je eerlijke feedback. Het is inderdaad een risico dat je mensen met een pop-up irriteert of zelfs wegjaagt. Wat zou jouw suggestie zijn om toch mensen bekend te maken met je aanbod en in te schrijven op je nieuwsbrief, zonder dat het onzichtbaar in een hoekje weggestopt is? Groet, Manuela

Laat een reactie achter





     Ja, mail mij 35 tips om mijn site te verbeteren!
Website QuickScan

ONTVANG MIJN E-BOOK MET 35 TIPS OM SNEL JE WEBSITE TE VERBETEREN


Hiermee schrijf je je gelijk in voor de maandelijkse Weblish nieuwsbrief, met hierin mijn favoriete WordPress en online marketing tips!

×
X

Deze website gebruikt cookies, en laadt in eerste instantie alleen noodzakelijke/functionele cookies in. We hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd, en mogen deze plaatsen zonder toestemming. Wil je een optimaal werkende website, inclusief video, foto's en social media berichten? Klik dan op de groene button "Accepteren".