Home » Nieuws » Hoe een boek over webteksten mijn leven veranderde!
49614613_10157073745829443_5904170080136069120_o

Soms lees ik boeken of columns waarbij ik elke 5 minuten semi-hardop roep: ‘ja, inderdaad, helemaal waar, fantastisch!’

Pas las ik weer zo’n geweldig boek. Het heet Webteksten die werken – 121 bullshit-vrije en meteen toepasbare tips en is geschreven door Els Aerts & Karl Gilis.

Het boek heeft helaas wel één probleem: nu ik het heb gelezen kan ik nooit meer onbevangen naar webteksten kijken. En omdat ik jullie allemaal dit probleem gun leg ik je uit waarom schrijven voor het web anders is dan schrijven voor offline media.

En natuurlijk heb ik 11 rake tips voor je hoe jij goede webteksten gaat schrijven. Alle tips, behalve de laatste, komen uiteraard uit dit boek.

Schrijven voor het web is een vak apart

Je nestelt je lekker met een kop koffie op de bank. Vanavond is het tijd om websites te lezen. Heerlijk! Je verheugt je al op de lange verhalen die je gaat tegenkomen. Het wordt echt een heerlijk avondje voor jezelf.

Zie je het al voor je? Waarschijnlijk niet. Ik heb zelf in elk geval nog nooit een website ‘gelezen’. Ik zoek en scan en gebruik een site alleen maar om zo snel mogelijk iets te weten te komen.

Met dit leesgedrag moet je rekening houden als je webteksten schrijft. Hoe?

1. Ken je publiek

Prachtig, al die webpagina’s die je hebt gemaakt. Je bent er supertrots op! De ene pagina is nog mooier geworden dan de andere. Eindelijk een podium waar je al je verhalen op kwijt kunt.

Serieus? Is je website een theater met podia waar jij je shows kwijt kunt? Waar jij kunt laten zien wat je allemaal weet en kunt? Daar zijn je sitebezoekers helemaal niet in geïnteresseerd. Ze hebben een probleem en daar zoeken ze een oplossing voor. Dat is alles.

Zorg dus dat elke pagina van je site een concreet doel heeft. Eentje waar je sitebezoekers wat aan hebben. Een webpagina heeft alleen bestaansrecht als jij precies weet voor wie je die pagina hebt geschreven en wat die pagina moet opleveren.

2. Schrijf iets wat lekker leesbaar is

STOP! HIER VIND JE WAT JE NODIG HEBT!!! Dit is echt een supergave site voor je want ik weet zeker dat hier heel veel informatie op staat die jou gaat helpen. Daarom heb ik een lekker klein lettertype gekozen zodat alles helemaal op de pagina past. Ik  had namelijk geen zin meer om een extra pagina te maken. Wow, dit is echt een hele aantrekkelijke en leesbare tekst. Vooral op een scherm, heerlijk!

Helaas, wat er op papier leuk uit kan zien is op een scherm not done. En dan heb ik het over cursieve tekst, centreren en overmatig gebruik van hoofdletters. Dat leest op een scherm niet lekker dus dat moet je gewoon niet doen.

3. Maak je boodschap meteen duidelijk

Heb jij een hekel aan small talk voor je met je boodschap voor de dag mag komen? Gefeliciteerd, je website is je grootste vriend.

Op het web moet je namelijk met de deur in huis vallen. Anders zijn je lezers al lang weg als jij eindelijk tot de kern van de zaak bent gekomen.

Ook moet je je tekst overzichtelijk maken zodat mensen makkelijk kunnen scannen. Dat betekent: veel tussenkopjes en witruimte om de tekst.

4. Schrijf titels die niets aan de verbeelding overlaten

Titels op internet zijn als wegwijzers. Ze moeten mensen duidelijk maken dat ze op de goede pagina zijn. Mensen willen op internet namelijk zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag.

Gebruik daarom geen jargon en geen afkortingen in je titels. Vergeet ook je creativiteit bij het maken van een titel. Een titel is niet de juiste plaats voor woordspelingen of hippe slogans.

Als mensen niet weten waar een blog of webpagina over gaat, dan gaan ze het niet lezen.

 5. Schrijf zoals je praat

Dit is eigenlijk best wel een lastig onderdeel zeg maar. Tenminste, volgens mij dan want ik denk eigenlijk eerlijk gezegd dat het heel ingewikkeld en moeilijk is om dit eenvoudig uit te leggen en op te schrijven voor mensen die bijvoorbeeld deze blog misschien wel een keer gaan lezen.

Echter verzoek ik u, wanneer u deze blog wilt lezen, enkele minuten van uw tijd te reserveren. Wij adviseren u namelijk om met aandacht deze blog te lezen.

Nou, zo kan ie wel weer. Je bent er toch nog wel? Zo moet het dus niet: de eerste tekst is veel te wollig en warrig, de tweede tekst veel te formeel. Maar hoe dan wel? Schrijf gewoon zoals je praat wanneer je een vriend vertelt over je bedrijf. Grote kans namelijk dat die vriend jouw klant zou kunnen zijn.

6. Wees persoonlijk

Men leest graag blogs. ‘Men’? Wie is ‘men’? Ken jij iemand die zo heet? ‘Men’ is een vreselijk woord. Tenminste, op websites. Ook op de website van jouw bedrijf. Mensen doen zaken met jou als persoon. En je klanten zijn ook mensen.

Vermijd daarom afstandelijk taalgebruik. Spreek je lezers aan. Met ‘u’ of met ‘jij’, net wat het beste bij jou en je bedrijf past.

7. Maak je lezers actief

Weet je het nog? Je wilt iets bereiken met je website. En elke webpagina heeft een doel. Dus wat wil je dat er gebeurt als iemand jouw site bezoekt? Precies: actie. Jij hebt iets geweldigs te bieden wat het leven van je lezers makkelijker gaat maken. Maak het daarom aantrekkelijk voor je lezers om tot actie over te gaan.

In je call-to-action mag je daarom best opdrachten geven: ‘lees dit artikel’, ‘download mijn e-boek’, ‘abonneer je op mijn nieuwsbrief’.

Ook is het goed om woorden te gebruiken die het resultaat van een actie beschrijven. In plaats van ‘zoek een schilder’ schrijf je ‘vind een schilder’. Mensen willen namelijk vinden, niet zoeken.

8. Gebruik links maar strooi er niet mee

Het internet kan niet zonder links. En linkbuilding is goed voor je vindbaarheid. Google ziet links naar jouw site namelijk als een ‘kwaliteitsstempel’.

Overlaad je lezers echter niet met links. Omdat links in je tekst vaak een andere kleur hebben dan de rest van de tekst ziet dat er heel onrustig uit. Maak alleen links als ze je lezers meerwaarde bieden.

Het nadeel van links is ook dat je mensen wegstuurt van je website waardoor ze misschien verder gaan op de site waar de link naar verwijst. Ook dat is een reden om niet zomaar links te plaatsen.

PS: Linken naar deze blog mag, graag met een verwijzing naar deze website.

9. Optimaliseer je teksten voor Google

Bij een boek over webteksten hoort ook een hoofdstuk over Google. Het motto van mijn bedrijf is niet voor niets ‘als je niet gezien wordt, besta je dan wel?’ Dus hoe ga je daar met je webteksten voor zorgen?

Beslis voor elke pagina wat het belangrijkste zoekwoord is. Focus je bij het schrijven van teksten op dat specifieke zoekwoord. Gebruik op die pagina ook synoniemen van dat zoekwoord.

Gebruik je zoekwoorden op de juiste plekken. Dit zijn bijvoorbeeld je koppen (H1 en H2), je links naar je pagina en de eerste 100 woorden op die pagina.

Maar hoe belangrijk Google en trefwoorden ook zijn, je schrijft in de eerste plaats voor mensen. Als je teksten onleesbaar zijn geworden door al die zoekwoorden, dan word je misschien wel vaak gevonden maar haken mensen alsnog af zodra ze je site bekijken.

10. Schrijf correct Nederlands

Niets zo irritant als taal- en stijlfouten. Zet je teksten dus niet zomaar online, gebruik een spellingchecker en lees alles zelf nog een keer kritisch door. Doe dat bij voorkeur na een nachtje slapen. Dan zie je weer nieuwe dingen omdat je even afstand van je tekst hebt genomen.

Nog beter: vraag iemand anders om je teksten door te lezen. Ik weet uit ervaring dat je zelfgeschreven zinnen voor jou glashelder kunnen zijn terwijl iemand anders er zomaar over kan struikelen.

Om mezelf uit te dagen geef ik aan iedereen die in deze blog een taalfout ontdekt een gratis ‘quick scan van je website’ weg. Zo’n scan staat boordevol tips voor goeie teksten en betere conversie. Spendeer dus nog een paar extra minuutjes aan mijn blog en wie weet verdien jij die extra tijd ruimschoots terug.

11. Koop dit boek en schrijf de sterren van de hemel

Wil jij ook webteksten schrijven die werken? Koop dit boek (via bol.com als e-book of paperback, of steun je plaatselijke boekhandel), lees het in één adem en ‘ja-roepend’ uit. Je krijgt er een handige checklist bij om steeds je eigen teksten te checken.

Ik garandeer je dat je na het lezen van dit boek niet meer dezelfde bent als daarvoor. Het is net als met de cursus conversieoptimalisatie die ik bij Weblish volgde. Sinds die cursus bekijk ik websites met andere ogen.

En nu ik dit boek heb gelezen zijn webteksten voor mij ook niet meer wat ze eerder waren. Ik zie niet meer ‘staat er een leuk verhaal’ maar: ‘doet deze tekst ook iets?’

Wil jij ook webteksten die werken?

Bij Weblish worden regelmatig trainingen verzorgd om jou te leren hoe je die zelf schrijft. Kijk maar eens in de agenda. Wil je het uitbesteden? Mail mij dan voor meer informatie.

PS: bedankt Manuela voor deze geweldige boekentip!


Annemarie Janse:
Virtual assistant/WebAssistant en fan van lekkere webteksten