We lijken als zelfstandig ondernemers bijna massaal verslaafd aan het “lekker druk doen”. Altijd via telefoon en e-mail bereikbaar zijn voor klanten is eerder regel dan uitzondering. Toch zijn we het er allemaal over eens dat dat drukke gedoe eigenlijk helemaal niet lekker voelt. Je stopt veel tijd in je bedrijf, maar ondanks die vele uren blijft een knallend resultaat uit.
Veel werken maar lage productiviteit
Ik heb begin vorig jaar zo’n periode gehad: veel werken maar met een duidelijk te lage productiviteit. Kon er knorrig van worden… In die tijd was ik van mening dat ik altijd bereikbaar moest zijn, telefoontjes gelijk moest opnemen en e-mails direct beantwoorden en altijd moest “bijblijven met nieuwtjes”… Niemand hoefde te wachten, ik stond gelijk paraat. ’s Avonds nog even iets afmaken? Moest kunnen…. En aan het eind van de dag voelde ik me behoorlijk vaak moe en uitgewoond.
Hou bij wat je eigenlijk op een dag doet…
Ik stelde mezelf regelmatig de vraag hoe het toch kwam dat ik me zo weinig productief voelde, teleurgesteld dat een dag zo weinig opleverde. Ik ben op een gegeven moment gaan opschrijven waar ik me op een dag allemaal mee bezig hield. Oei, was dat een pijnlijke confrontatie! Zo zat ik gemiddeld op een dag 2 uur aan de telefoon en dan heb ik het nog niet over de tijd die ik kwijt was aan het “bijblijven”: het lezen van blogs, lezen van nieuwsbrieven, beluisteren van podcasts. Allemaal tijdzuigers en energievreters die door mijn werkdag heen mijn tijd wegknabbelden. Op een dag heb ik dan wel veel informatie opgezogen, maar of ik er ook echt iets mee deed? Hmmm, het antwoord weet je waarschijnlijk al.
Bewust worden van je tijdzuigers en energievreters
Maar wat heb ik er aan gedaan? Ik ben me meer bewust geworden van mijn tijdzuigers. Zo heb ik het aantal keren dat ik mijn e-mails lees naar vier keer per dag teruggebracht, orde in mijn Outlook mailbox aangebracht dankzij de training van Deborah Holleman en heb het direct beantwoorden van telefoontjes helemaal uit mijn zakelijk leven verbannen. Ik heb een abonnement op een telefonische antwoordservice genomen, die me 3 keer per dag een verslag mailen van wie gebeld heeft en waarom. Ik bel daarom alleen bij urgente zaken terug, de meeste zaken gaan via e-mail op een moment dat het mij het beste uitkomt. Niet iedereen vindt dat prettig, verwacht toch mij aan de lijn te krijgen. Toch accepteer ik dit minpuntje, omdat het me de rust geeft om geconcentreerd te kunnen werken met een klant of aan een project. Had nooit de focus kunnen hebben als ik was doorgegaan met het continue beantwoorden van alle telefoontjes.
Hier zes tips die je helpen om meer rust in je werk te krijgen:
Niet thuis “nog even doorwerken”
Na een dag op kantoor is er ’s avonds echt nikstijd, lummeltijd, knuffeltijd, funtijd… Geloof me: het went heel snel dat je niet altijd met je bedrijf bezig hoeft te zijn. Je bedrijf valt niet om als je regelmatig marathonsessies van Game of Thrones of Breaking Bad gaat kijken.
Compenseren!
Als ik een lange dag heb gedraaid met bijvoorbeeld een avondtraining aan een gewone werkdag geplakt compenseer ik dat gelijk de volgende dag door even iets niet-werkgerelateerds te doen.
Telefoniste/antwoordservice inschakelen
Of zet op zijn minst je telefoon op stil. Met je telefoon stil word je niet de hele tijd afgeleid door bliepjes en piepjes van WhatsApp, Facebook, e-mail etcetera.
Oefen de kracht van NEE!
Het leren stellen van grenzen helpt je al voor een groot deel om dat drukke gevoel weg te nemen. Dat vraagt om NEE te durven zeggen…. Maar dat is moeilijk en doen we dan ook liever niet. In plaats daarvan geef je toe aan ongepaste eisen en onrechtvaardigheid. Maar je weet het: NEE is net zo belangrijk als JA.
Blok “geen-afspraken-tijd” in je agenda
Iets waar ik recentelijk mee begonnen ben is het inblokken van “geen-afspraken-tijd” in mijn agenda. Al is het soms maar anderhalf uur: het geeft je tijd om knelpunten te analyseren, een hoofdstuk aan mijn boek te schrijven, een paar ideeën voor blogs uit te werken. Gecombineerd met het telefoonloos, ongestoord kunnen werken zijn deze tijdblokken ware arbeidsvitaminebommen. Ik laad me helemaal op in die tijd.
Hou op met het verheerlijken van al dat drukke gedoe!
Het is geen bewijs van goed ondernemerschap of zoiets. Integendeel…. Het is top om juist niet druk te durven zijn. Ik hoop dat dit een mantra wordt die je dagelijks herhaalt: “Het is top om niet druk te durven zijn. Het is top om niet druk te hoeven zijn. Het is top!”
Nuttige links
- Telefonische antwoordservice: PhoneCare, v.a. € 14,95/maand
- Training “Slimmer werken met Outlook” door Deborah Holleman
- Boek: De kracht van het NEE, James Altucher (bij Bol.com als ebook voor € 9,95)