Home » Nieuws » Google Posts (Berichten) inplannen via OneUpApp
Google Posts inplannen

Jullie weten het: via Google Mijn Bedrijf kun je ook mini(blog)berichten publiceren: de Google Posts. Handig is dat je hiermee direct in de Google zoekresultaten allerlei berichten kunt laten zien: een nieuwe dienst, een event die je organiseert, een nieuwsbericht, een vacature.

Slechts een enkeling zet Google Posts in…

Het verbaast me hoe weinig ondernemers Google Posts inzetten voor hun marketing. Je krijgt namelijk een enorme bonus: je bezoekers zien wéér wat extra informatie over je bedrijf/website, nog voordat hij één stap op je website gezet heeft.

In dit voorbeeld hieronder zie je wanneer iemand ‘weblish’ intikt in Google. De rechterbalk wordt ingenomen door de Google Mijn Bedrijf vermelding. En onderin zie je een event die wij via Google Posts in het zonnetje zetten. Bedenk maar eens wat dit voor extra zichtbaarheid kan opleveren!

Voorwaarden/beperkingen

Het is wel handig om te weten dat een Google Post bepaalde beperkingen heeft.

  • De Google Post is slechts zeven dagen zichtbaar
  • Als je een bericht als event promoot is deze weer verdwenen nadat het event beëindigd is.
  • Je post/bericht kent een maximum van 1500 tekens
  • Het formaat van de afbeelding bij een Google post is bij voorkeur 720 pixels breed en 540 pixels hoog.

Social media planningstools en Google Posts

Niet alle social media scheduling/planningstools bieden de mogelijkheid om Google Berichten in te plannen. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een voordelige tool waarmee ik voorkom dat ik elke week mezelf er aan moet herinneren om nieuwe berichten in Google Mijn Bedrijf moet plaatsen. Dat vind ik namelijk een groot nadeel van Google Posts: de beperkte houdbaarheid.

OneUpApp

De tool waar ik voor gekozen heb is: OneUpApp (https://www.oneupapp.io/)
Hierbij heb ik de 7 dagen proefversie genomen. Later wordt die omgezet naar een versie van $4,50/maand. Nadeel van deze manier van een proefaccount aanbieden is dat je gelijk je creditcardgegevens moet achterlaten. Na de 7 dagen proefperiode wordt deze proefaccount automatisch omgezet in een betaald account. Ik zet daarom een notificatie in mijn agenda zetten dat ik eventueel deze account weer opzeg. Anders zit ik er misschien ongewild toch weer aan vast.

Groot voordeel is dat je 3 social media profielen kunt koppelen, via bulk berichten kunt uploaden en een royale 150 berichten vooruit kunt publiceren. Daar ga ik van mijn lang-zal-ze-leven bij Weblish nooit aan komen 😉

Koppelen social media profielen bij OneUpApp is makkelijk

Kies een profiel die je wilt koppelen, in dit geval begin ik met Google My Business (Google Mijn Bedrijf).

Geef aan met welke account je het wilt koppelen en selecteer vervolgens de Google Mijn Bedrijf account.

En klaar is Kees!

Bepaal eerst je categorieën

In dit geval kies ik er voor om een categorie Blogberichten aan te maken. die ik koppel aan mijn Google Mijn Bedrijf profiel.

Eén bericht inplannen via OneUpApp

Daarna ga ik mijn eerste bericht inplannen.

Je kiest “Schedule a post”

Kies daarna de categorie, aan welk profiel je de post wilt koppelen, je posttekst.

Tenslotte koppel je een afbeelding, voeg je een Call To Action link toe en geef je aan hoe vaak je dit bericht wilt tonen.

Moet lukken toch?

Dan zie je nu het bericht wat je klaar hebt staan om gepubliceerd te worden.

Weergave in Google Mijn Bedrijf

Wanneer je nu in Google je vermelding bekijkt zie je je Google Post erbij staan.

Wanneer je het bericht wilt verwijderen doe je dat via je Google Mijn Bedrijf > Posts

Meer weten of Google Mijn Bedrijf?

Bij Weblish bieden we een compacte 1-op-1 training Google Tools aan om jou alle ins en outs van Google Mijn Bedrijf te leren kennen.