Heel soms merk ik dat een klant via mijn guerrilla marketing coaching eigenlijk op zoek is naar een soort toverdrankje. Die verwacht dat ik met één simpel “trucje” zijn bedrijf kan transformeren tot een doorslaand succes. Oh ja, en het mag de klant ook weer niet teveel tijd of moeite kosten.
Toch worden nog steeds mensen rijk door anderen gouden bergen (lees: toverdrankjes) te beloven. “Doe dit en je verdient binnen een paar dagen duizenden euro’s!”. En gek genoeg: mensen wíllen het geloven, zelfs als het te mooi klinkt om waar te zijn. En vervolgens duiken ze vol hooggespannen verwachtingen op dat toverdrankje (soms in de vorm van een speciale cursus, een grote advertentie in een tijdschrift, een eigen app) en vergeten ze pardoes al het andere wat nog gedaan moet worden.
Mijn persoonlijke ervaring is dat marketing pas werkt wanneer je het regelmatig doet, niet bang bent om af en toe iets nieuws te proberen en jezelf snel weet te hergroeperen als iets niet (meer) werkt. Het houdt ook in dat je soms klussen moet doen die je niet leuk vind. En dat je op zoek moet blijven naar inspiratie, naar het waarom van je bedrijf. Blijf proberen je product of diensten er uit te laten knallen en jezelf zo te onderscheiden van de rest. En vergeet niet dat marketing ook erg leuk kan zijn. Richt je energie en aandacht daarom zoveel mogelijk op die aspecten waar je wél controle over hebt zoals het werken aan een goed klantencontact en het neerzetten van een waanzinnig goed product of dienst.
Consequent en op een creatieve manier je marketing voeren: dat is eigenlijk de toverdrank. Mouwen opstropen en aan de bak dus! En niet meer in sprookjes geloven!