How to: adverteren op Facebook

Home » Marketing » How to: adverteren op Facebook
facebook adverteren

In juni 2016 kwam Facebook naar buiten met zijn nieuwe algoritme. Paniek, paniek! Waarom dan? Omdat Facebook met dit nieuwe algoritme een nogal belangrijke omslag maakte: in plaats van dat jouw volgers de meest recente content in hun tijdlijn zien, bepaalt Facebook lekker zelf wie jouw posts te zien krijgt. Oftewel: ze zien wat Facebook wil dat ze zien.

Wat had dit voor gevolgen voor jou (met je bedrijf) op Facebook? Je organische bereik is kleiner. Misschien vroeg je je af waarom je het afgelopen jaar minder likes en reacties kreeg dan normaal. Nou, waarschijnlijk omdat lang niet al je volgers jouw Facebook-posts te zien krijgen! En de verwachting is dat het organische bereik alleen maar kleiner wordt in de toekomst (daar verdient Facebook namelijk errrug veel geld aan…). Dus, ben je van plan om serieus aan de slag te gaan met een social media strategie? Dan kom je er dus niet onderuit… Adverteren op Facebook is een must.

Facebook adverteren is minder eng dan het lijkt

Maar wees gerust, het valt allemaal best mee. Gelukkig is adverteren op Facebook niet zo moeilijk als het lijkt, en de kans dat je geld verspilt via Facebook adverteren is redelijk klein. Je hebt zelfs geen groot budget nodig om de mensen te bereiken die je wilt bereiken! Met een paar tientjes kom je al een eind. Maarrrr…. Dan moet je wel weten wat je doet. No worries, dat ga ik je uitleggen in deze how-to. 😉

Ga eerst naar jouw Facebook-bedrijfspagina. Kies in de menubalk voor “Statistieken” en klik vervolgens in het linkermenu op “Promoties”. Klik daarna op “Nieuwe promotie maken”.

Facebook adverteren

Stap 1: Kies je marketingdoelstelling

Oftewel, wat wil je bereiken met je advertentie? Wil je meer naamsbekendheid, een groter bereik, of gewoon puur verkopen? Super handig, Facebook geeft je de keuze uit 10 verschillende marketingdoelstellingen. Je kunt advertentiedoelstellingen ook combineren. Per campagne kies je dan een aparte doelstelling. Je kan onder andere kiezen voor:

  • Merkbekendheid. Bereik mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en verhoog meteen de bekendheid van je merk.
  • Bereik. Geef je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weer.
  • Verkeer. Stuur meer mensen naar een bestemming op of buiten Facebook, bijvoorbeeld naar jouw blog of webshop. Hierbij is het nu ook mogelijk om een A/B-test in te stellen: dus 2 verschillende advertenties en vervolgens kijken welke het beste aanslaat.
  • Betrokkenheid. Zorg ervoor dat meer mensen je bericht of pagina zien en erop reageren. Betrokkenheid omvat reacties, deelacties, vind-ik-leuks, reacties op evenementen en geclaimde aanbiedingen.

Er zijn nog véél meer mogelijkheden, maar laten we het even simpel houden. 🙂

facebook adverteren doelstellling

Stap 2: Ontwerp je advertentie

Dus – je weet nu wat je wil bereiken met jouw advertentie. Tijd om een advertentie te maken die jou hierbij gaat helpen. Enkele tips voor het maken van een goede advertentie:

  • Maak geen gebruik van duffe, saaie stockfoto’s!!! Dit is echt een dooddoener. Kies in plaats daarvoor voor eigen beeldmateriaal, of voor stockfoto’s van bijvoorbeeld Unsplash.com. Gratis én mooi.
  • Zorg bij het kiezen van een foto dat deze relevant is voor de advertentie én dat deze direct de aandacht trekt. Dat betekent niet persé epilepsie-opwekkende patronen en kleuren – maar zorg gewoon voor een interessante foto. 🙂
  • Houd er bij het ontwerpen rekening mee waar jouw advertentie komt te staan – komt het in de tijdlijn? Of in een zijbalk? Erg belangrijk voor het ontwerp – anders valt een groot gedeelte van jouw advertentie weg en dat is zonde.
  • Gebruik je tekst in je advertentie-afbeelding? Zorg dan dat je afbeelding maximaal voor 30% uit tekst bestaat. Bevat je afbeelding meer tekst – dan straft Facebook dit direct af door jouw advertentie minder vaak te laten zien.
  • Je kan wél tekst onder de advertentie zetten. Maak hier dus ook gebruik van: benoem in de advertentie altijd duidelijk de voordelen voor de potentiële koper. Vermijd het “Wij van WC-eend”-effect, daar wordt niemand warm van.

Tip: check ook even hoe jouw advertentie eruit gaat zien op een mobiele telefoon. Belangrijk, want inmiddels surft meer dan 90% van de Facebookers op een mobiel apparaat! (bron) Wanneer je bezig bent met het maken van een advertentie zie je rechts een “preview” van je advertentie, en rechtsboven weergaveopties:

Stap 3: Stel je advertentie-doelgroep samen

Na het kiezen van je marketingdoelstelling(en) en het maken van je advertentie, is het tijd om een doelgroep te formuleren. Dus: wie wil je bereiken met je advertentie? Wie heb je nodig om jouw doelstelling te bereiken? Wie is waarschijnlijk erg geïnteresseerd in jouw dienst of product?

Je zal versteld staan hoe specifiek je kan segmenteren! Je kan kiezen uit allerlei opties, bijvoorbeeld…

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Burgerlijke staat
  • Woonplaats of geboorteplaats
  • Interesses, dus de soort pagina’s die ze leuk vinden op Facebook
  • Functie
  • Online gedrag en activiteiten
  • Iemand die recent op een bepaalde locatie is geweest (of zelfs maar er langs is gereden!)
  • Welke talen iemand spreekt
  • Vrienden van mensen die je Facebook-pagina leuk vinden of je app hebben gedownload
  • Het uitsluiten van mensen die al op je pagina zijn geweest
  • En nog veel meer…

En wat ook ontzettend handig is: je ziet direct of je doelgroep (te) breed is of (te) specifiek. Ook krijg je een goede inschatting van hoe groot je mogelijke bereik is.

Doelgroepselectie te breed

Daarbij krijg je een overzichtje wat je geschatte dagelijkse resultaten zijn met deze doelgroep:

geschatte advertentieresultaten

Zo kan je dus aan de knoppen draaien totdat je de juiste instellingen hebt. Tip: zorg dat je doelgroep uit minimaal 2000 mensen bestaat. Maar! Maak de doelgroep ook niet te breed – deze moet wel écht relevant zijn voor jouw advertentie.

Stap 4: Kies een budget en looptijd voor je advertentie

Nogal belangrijk – hoeveel geld mag jouw advertentie kosten? Houd hierbij wel in gedachten dat adverteren op Facebook in veel gevallen veel effectiever is dan adverteren in bijvoorbeeld een krant, tijdschrift of op tv. Je besteedt je budget namelijk zeer gericht – denk aan de doelgroepbepaling. Ook spoor je direct aan tot het ondernemen van actie door ergens op te klikken. Goed meetbaar en je verlaagt de drempel tot actie ondernemen.

Er zijn meerdere mogelijkheden qua betaling van Facebook-advertenties, afhankelijk van jouw doelstelling. Je kan ervoor kiezen te betalen per klik op jouw advertentie, per 1.000 views (dus wanneer 1.000 mensen jouw advertentie hebben gezien, maar er niet perse de interactie mee zijn aangegaan), per conversie (dus wanneer je een harde verkoop hebt gemaakt), enzovoorts.

Stel in ieder geval een dagelijks budget vast. Hoe hoog dit bedrag is hangt af van wat je wilt bereiken met jouw advertentie. Is dit dagelijks budget op? Dan wordt jouw advertentie die dag niet meer getoond. Handig: Facebook toont ook direct wat het geschatte resultaat is met het door jou geselecteerde budget! Kies ook de looptijd van de advertentie: 7, 14 of 28 dagen.

Stap 5: Meten maarrr

Meten is weten – en voor Facebook advertenties is dat ook zeker waar! Je weet van tevoren niet hoe mensen op jouw advertentie gaan reageren. Je vindt de cijfers op je pagina. Ga naar ‘Advertentiebeheer.’ Klik op ‘Rapporten’: hier vind je alle statistieken van je advertenties. Werken bepaalde advertenties niet zo goed? Schakel deze dan uit. Zonde om daar nog meer budget aan te verspillen. Werken andere advertenties juist wel goed? Super! Gooi daar dan nog iets meer budget tegenaan en/of verleng de looptijd.

Wat doe je dan vervolgens met die gegevens?

Nou, je houdt het in je achterhoofd wanneer je een volgende advertentie opzet. Zet bijvoorbeeld duidelijk voor jezelf op een rij…

  • Welk advertentie-element had nou echt waarde voor je doelgroep?
  • Had je de juiste doelgroep gekozen voor jouw advertentie, of kan deze beter groter/kleiner?
  • Welke tone of voice had je advertentietekst? Werkte dit goed voor jouw doelgroep?
  • Werkte de afbeelding goed of juist niet? Wat voor soort afbeelding was het dan?

En zo kan je nog veel meer vragen bedenken om een duidelijk beeld te krijgen van wat werkt voor jouw doelgroep en wat niet. Doe meer van wat werkt – en doe minder van wat niet werkt. Ta-daaa! 🙂 Nu ken je de basis van Facebook adverteren. Tip: zorg wel dat je niet alleen maar gaat adverteren – blijf daarnaast ook gewoon organische content posten. Zie adverteren meer als een turbo-boost.

 

Weblish.nl
Social Beoordelingen
2.4
Gebaseerd op 23 beoordelingen
Google Beoordelingen
4.8
Gebaseerd op 23 beoordelingen
Facebook Beoordelingen

september, 2019

18sep10:0016:00Werken met Gutenbergwoe. 18 september 2019 (10.00-16.00 uur)

24sep09:3012:00Web&Coffee: werken aan je WordPress website of SEO24 september 2019 (9.30-12.00 uur)

Download nu 35 snelle verbetertips voor je site....

Snel toe te passen tips om je site snel in de actiestand te krijgen. Daarnaast krijg je als bonus de Weblish e-zine met mijn favoriete WordPress en online marketing tips! Je ontvangt een e-mail om je aanmelding voor de e-zine te bevestigen.

Weblish verpleegster

Laat een reactie achter





     Ja, mail mij 35 tips om mijn site te verbeteren!
Website QuickScan

ONTVANG MIJN E-BOOK MET 35 TIPS OM SNEL JE WEBSITE TE VERBETEREN


Hiermee schrijf je je gelijk in voor de maandelijkse Weblish nieuwsbrief, met hierin mijn favoriete WordPress en online marketing tips!

×
X

Deze website gebruikt cookies, en laadt in eerste instantie alleen noodzakelijke/functionele cookies in. We hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd, en mogen deze plaatsen zonder toestemming. Wil je een optimaal werkende website, inclusief video, foto's en social media berichten? Klik dan op de groene button "Accepteren".