Uit onderzoek van de website SearcEngineLand.com blijkt dat maar liefst 73% van klanten aangeeft eerder zaken te doen met een bedrijf met positieve recensies/klantervaringen dan met een bedrijf zonder deze aanbevelingen.
Sociale bewijskracht: als iedereen het doet, zal het wel goed zijn
Dr. Robert Cialdini noemt dit “sociale bewijskracht”. Iedereen is in principe onzeker wanneer er een beslissing genomen moet worden. Mensen doen vaak dingen als veel anderen dat ook doen. Dus kijken we eerst wat anderen doen. ‘Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn’. Hiermee wordt het succes van klantenervaringen verklaard.
Verder hebben positieve klantervaringen op websites als Google+ en Facebook een positieve invloed op je positie in de lokale Google zoekresultaten. Dus de hamvraag van vandaag is: hoe kun je er voor zorgen dat je meer positieve ervaringen krijgt?
Hier vijf tips om meer klantervaringen te krijgen
Gewoon vragen
Klinkt te simpel voor woorden? Feit is dat het merendeel van de ondernemers er nooit zelf om zal vragen. Terwijl onderzoek aantoont dat klanten een sterkere band met je bedrijf krijgen wanneer je hen vraagt iets te doen. Je maakt van hen immers een soort ambassadeurs van je bedrijf. Je zou als een soort standaardactie kunnen inbouwen dat je nieuwe klanten binnen 48 uur na het eerste contact vraagt een positieve eraring achter te laten op sites als Facebook, Linkedin of Google+. Of in mijn geval vraag ik deelnemers aan mijn trainingen om een ervaring achter te laten bij Springest.nl, daar staan mijn trainingen vermeld. Ik denk dat het meespeelt bij toekomstige cursisten dat mijn trainingen gemiddeld met een 9,3 gewaardeerd op Springest vermeld staan.
Geef geen beloningen
Het grootste deel van je klanten zal gewoon zonder extra beloning een ervaring voor je schrijven. Als jij je ambassadeurs gaat belonen kan dat een verkeerd beeld van je bedrijf neerzetten je bedrijf echt schaden.
Vraag het je aan je social media volgers/fans
Je hebt veel tijd en energie gestoken in het werken aan je merkbekendheid o.a. via het opzetten van een robuust social media plan. Je hebt keihard gewerkt voor die vele volgers op Twitter en likes op Facebook. Nu is het tijd om iets aan je volgers terug te vragen. Stel ze de vraag wat ze van je product of dienst vinden en vraag of ze een ervaring willen achterlaten.
Wacht niet te lang: vraag het gelijk!
De meeste mensen zijn bereid direct een klantervaring achter te laten. Des te langer je wacht met vragen, des te kleiner de kans is dat mensen een ervaring voor je achterlaten. Klantervaringskaartjes die direct na het contact gegeven worden zullen ook bijna altijd ingevuld worden.
Uitzonderlijk goede service!
Er is aan het einde van de rit maar één actie die echt goede ervaringen garandeert en dat is een uitzonderlijk goede service! Het kan daarom geen kwaad als je kant-en-klare klantervaringskaartjes bij je balie klaar legt zodat mensen direct na het contact met jou hun positieve ervaring kunnen achterlaten.
En hoe ga jij er voor zorgen dat je meer klantervaringen verzamelt?