Home » Nieuws » Brandboard: consistent online zichtbaar zijn
Annette-Peute-brandboard

Een brandboard is een must voor ieder bedrijf die online zichtbaar is. Een brandboard zorgt voor consistentie in de uitingen van je merk. Dit betekent dat je altijd dezelfde lettertypen, kleuren en grafische elementen gebruikt, ongeacht wat je maakt. Annette Peute van Oqcto.nl legt je haarfijn uit hoe je dit voor elkaar krijgt.

Wat is een brandboard (of gewoon in het Nederlands een merkbord)?

Of je nu je eigen marketingmateriaal en sociale media-afbeeldingen maakt of je dit werk hebt uitbesteed, een merkbord kan je veel tijd en geld besparen. Door een merkbord te ontwikkelen heb je een leidraad om consistente uitstraling van jouw merk te behouden. Je wilt dat mensen je berichten of producten zien en weten dat het van jou is, toch? Een merkbord zorgt ervoor dat al je communicatie dezelfde uitstraling heeft, dat alles er consistent uitziet en aanvoelt.

Een merkbord is dus gewoon een verzameling elementen van je visuele merk, je huisstijl.

Hier is die van mij:

Zoals je ziet, omvat hij een logo, alle merkkleuren (met de exacte kleurcodes, de zogenaamde hex-codes), submerken (variaties op je logo) en iconen, lettertypes en foto’s die het gevoel van het merk weergeven.

Hoe een brandboard tijd bespaart

Een brandboard vereenvoudigt het proces van het maken van marketingmateriaal en andere vormen van communicatie. In plaats van te zoeken naar een kladje waarop je kleurnummers of lettertypes hebt genoteerd hang je je merkbord op je prikbord en heb je het zo bij de hand. Ook hoef je niet te beslissen welke kleuren of lettertypen je in een project wilt gebruiken, want dat heb je al gedaan!

Met een merkbord kan je je grafische ontwerptaken ook makkelijk uitbesteden met de zekerheid dat je logo, huisstijlkleuren en correcte lettertypes worden gebruikt. Geloof me, dit soort taken delegeren is altijd tijdbesparend als je er weinig kennis van hebt.

Hoe een brandboard je geld bespaart

Doordat je weet wat je wilt uitstralen met je merkmateriaal is het belangrijk dat je stockfoto’s in de uitstraling van je merk zoekt, vaak moet je hiervoor betalen. Wil je écht originele foto’s huur dan een fotograaf in. Beide manieren zijn niet goedkoop maar dan heb je wel iets origineels. Als je weet wat je stijl is en hoe je wilt dat alles uitstraalt, kun je snel bepalen of een afbeelding bij je merk past en je zuurverdiende geld waard is.

Als je geen idee hebt wat voor afbeeldingen je moet zoeken, start dan bijvoorbeeld een Pinterest-bord en begin afbeeldingen te verzamelen die je leuk vindt of aanspreken. Ze kunnen betrekking hebben op je logo-kleuren of de uitstraling van je bedrijf. Let wel op, gebruik altijd foto’s waar jij de rechten van hebt of die gebruikt mogen worden voor “commercial use”, pluk ze niet zomaar van Google want vaak heb jij hier niet de rechten van.

Hoe maak je je eigen brandboard?

Klaar om je eigen merkbord te maken? Leuk! Verzamel het volgende:

  • Je logo
  • Eventuele variaties op je logo
  • Jouw merkkleuren, inclusief hun hex-code
  • De lettertypes die je gebruikt
  • 4 die de uitstraling van je merk weergeven

Download nu de gratis template en ga in aan de slag om je eigen merkbord te maken. De template is gemaakt voor het maken van een merkbord in Canva.com. Je kan trouwens al je marketingcontent in Canva maken, ik vertel je hier binnenkort meer over.

Download: http://bit.ly/3bS2j27

Veel succes!

Annette Peute van Oqcto.nl

Tags:

Weblish.nl
Social Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 36 beoordelingen
Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 36 beoordelingen

mei, 2020

No Events

Download nu 35 snelle verbetertips voor je site....

Snel toe te passen tips om je site snel in de actiestand te krijgen. Daarnaast krijg je als bonus de Weblish e-zine met mijn favoriete WordPress en online marketing tips! Je ontvangt een e-mail om je aanmelding voor de e-zine te bevestigen.

Weblish verpleegster

Laat een reactie achter